پنچاد ائیکو سرکی ۔۔۔۔۔۔۔۔ کویا گری -1

02:38PM Sun 23 Dec, 2007

از : ڈاکٹر محمد حنیف شباب گاویں حالات انی مسائل اوپر اصلاحی نقطہ نظرین برولو معروف قلمکار محمد حنیف شباب صاحبانچومضمون بھٹکلیس ڈاٹ کام اوپر ہفتہ وار پیش زاتلو ۔ کویا گری (1) انسان بلامگ دکھ سکھ لاگون اسلے ، ہر مانوس دکھ پاسون وروچی انی کونتیوں تکلیف بتر مبتلا اسلان تیجین نجات حاصل کروچی خوہش دھروتا لیکن زندگے سری راحت انی تکلیف چو سلسلہ کیتاوں ختم زانائیں ، عام طورار راحتے چی گھڑی مختصر انی رنج و غم چو معاملہ طویل رھاتا بلو چو احساس ہر ساما چو اشے ، مرزا غالب ہیجی تصویر کشی اشی کرتا کہ موت سے پہلے آدمی غم سے نجات پائے کیوں ؟ علاج چے طریقے : ہیجے باوجود کونیوں غم انی تکلیف ہمیشہ دھروں چاہنائیں ، ہیزو ازالہ کروچی تدبیر انی کوشش لازماً کرتا ، عام طورار دعا انی دوا چو سہارا گھینون وھتا ، دوا بتر وستے کوں شامل اشے انی مختلف تدبیر کوں ، وستا بتر گانوٹی وستے (جڑی بوٹی ) ہومیوپتھک وستے انی ماڈرن میڈیسن ایلوپیتھی یا انگلش وستے ، جراحی استعمال زاتا ، گانوٹی علاج بتر آیورویدک ، یونانی ، چینی انی طب نبوی معروف طریقہ علاج اشے انی علاج بالضد چے اصول اوپر قائم اشے ، ہومیوپیتھک دراصل جرمن طریقہ علاج اشے انی علاج بالمثل چے اصول اوپر قائم اشے ۔ علاج چی مختلف تدابیر بتر یوگا ، سدھا ، اکیوپنکچر ، ایکوپریشر ، نیچروپیتھی ، میگنیٹوتھیراپی ، فزیوتھیراپی ، ٹیلی پیتھی ، ہپناٹزم وغیرہ اسلے کئی طریقان علاج و معالجہ عام اشے ، واضح رہاؤ کہ ماڈرن میڈیسن یا ایلوپیتھی جڑی بوٹیان کس جدید طورار تیار کرون گیلی وستے اشے انی علاج بالضد چے اصول اوپر کس قائم اشے ۔ روحانی علاج : علاج چو دوسرو قدیم ترین ذریعہ دعا یا روحانی علاج اشے ، دنیا چے ہر گوشہ بتر چاہے تی کیٹلی مہذب قوم زاؤ یا جنگلی انی آدیواسی باشندے زاؤ ، اپلے اپلے مذہب انی عقیدہ مطابق دعا انی روحانی علاج چو سہارا گھینتات ، یورپ بتر (وچ کرافٹ ) ، (اسپریچول ہیلنگ) ، ( فیتھ ہیلنگ) اسلان امچے ملکات روحانی علاج ، بھانامتی ، ڈائن ، جادو ٹونا ، سفلی علم ، علم نجوم ، رمل ، جفر، عامل کامل(جنات) وغیرہ عام اشے ، امچے گانوات انی آس پاس کویا گری ، بھٹے، تھلے تعویذ ، شیطان کاڑوچے، کرون گھالوچے ، فال پلونچے وغیرہ معروف موضوعات زاؤن رہاتا ، آز کال گانوات ’’ خزانہ ‘‘ سودون انی کاڑون دیونچو ایک نوؤ فریبی سلسلہ کوں شروع زاؤن اشے ۔(ہیجے اوپر تفصیلی مضمون انشاء اللہ آئندہ برون وتلو) امچی کرنی : بھلی ورسا فوڑے امچی سماجی اصلاح چو شدید جذبہ دھروتلے ایک بزرگ قلمکار جناب ملا حسن بھاؤ ’’ امچی کرنی ‘‘ عنوان سری ایک بہترین کتاب شائع کیلے وھتے ، ہیچیت امچے معاشرہ بتر پروان چڑھتے اسلی انی اپلی پاسمبے مضبوط کیلی تقریبا ہر قسما چی برائی اوپر اصلاحی نشتر چالون گیلو وہتو ، فی الحال تی کتاب دستیاب نائیں مگر امچو جائزہ گھنیوچا سبب انی اصلاح چی خواہش دھروتلا چے ڈولے اسوچا سبب ہیں کتابا چو مطالعہ مفید رہاتلو ، جہاں سر موجی یادداشت ساتھ دیتا تی کتابات گانوات کویا گری انی بھٹاگری بتر امچی مانسانچی انی خاص کرون ابولیانچی دلچسپی چو خلاصہ کرتے ہیں رجحان چی شدید مذمت کرون گیلی وھتی ، تیں زمانات امچے گانوات مختلف ’’کویا ‘‘ مشہور وھتے۔’’ دیوویلے کویا‘‘ (مالدیپ انی انڈومان وغیرہ ٹکون ائیلے ’’ملباری کویا ‘‘) بلان ہاتھوں ہاتھ گھینون وتے وھتے (تئیں ’’ دیواوئیلے‘‘ وہیں یا نھوئیں مگلے زاپنے !) ہیں پس منظر بتر تیں وقتار کئی ہنگامے انی انتشار چے مواقع کوں ائیلے وھتے ، مقامی کویا سلسلات کوں کئی مرتبہ گڑبڑ زالی وھتی ، سبب کا بلان تیں وقتار بعض سماجی ذمہ داران ہیں سلسلات چوکس رہاتے وہتے انی بروقت مخلصانہ اقدام کرتے وھتے ۔ بھٹاگری : تیں ٹیمار گانویں انی پرگانویں کویا چے ساتھ ساتھ بھٹا کڑے وسوچے کوں کوں عام وہتے ، انی تیتاں مشہور بلان ’’ نرسمہا بھٹ ‘‘ (ماری پٹی لکشمی چے گھرا کڑے ) انی شرالی بھٹ چے ناؤں وہتے انی امچی مانشیں انی ابولیوں کوں ہینچے کڑے وسوچے پلون مقامی ذمہ دار بھلی پریشان زالے وہتے ، روک تھام چی کوششو کائیں خاص اثر کرتی نھوتی ، لیکن بتر لا بتر سماجی ادارہ ، جماعتو انی محترم شخصیات چو خوف ہر ساماں اوپر وہتو ، تا باعث ہیں کاماں سبب یاری تاری غیرا کڑے وتلی مانشیں بھیتے وتے وھتے۔ گاؤں کوچے ۔۔۔۔ جہالت وڑلی : تیتاں گاؤں کوچے وھتے ، نوی نوی کالونیو وجود بتر ائیلی نھوتی ، چند محلے انی چند مذگتو ، زیادہ کرون مذگتیا ناوین کس محلے مشہور ، مولانا بنگلو بلان شمال بتر گاواں پاسون دور سرحد ، بھٹا کاؤ ، دھندا کاٹ ، چوتنی سر گاؤں ختم ، عالم علماء چی کمی اللہ مغفرت کوں خلفینیو قرآن شیکھونچے خلفے مولود پڑھوچے انی ختمے بخسونچے ، گھران گھرے دائی ایون گربنیانچی خبر گیری انی مگ ڈیلیوری کروچے ، مڑلے ، تن انی خلخنڈیاچی چھت ، ماتئے چی ونتو ، تنگ و تاریک واخوریو انی اندیو ناتلی گھرے ، لاٹن گیس لائٹ انی چمنئی چو ازواڑ ، الیکٹر سٹی چی روشنی نوی نوی ائیلی ترین کوں ترین کوں جہالت چو اندھار کوں بھلی زیادہ ، اسلی حالتیت عواما چو وڑلو طبقہ کویا بھٹہ کڑے رجوع زاتو وھتو ، عقیدہ چی کمزوری انی توہمات چے غلبہ تحت کائیں غلط سلط کرتے وھتے ترین بھلی سنگین زاپنے بلو زاونچے نائیں ، زاؤنچے باوجود امچے سماجی مصلحین ہجیر نظر دھرون روک تھام چی کرتے وھتے بلان قابلِ تحسین زاپنے اشے۔ گاؤں بذلے ۔۔۔ سلسلہ باقی : ایتاں امچے گاؤں بذلے ، الحمد للہ قرآن و سنت چی صحیح تعلیم گھران گھرے عام زالی ، حق و صداقت چو نور تقریبا ہر ایک گھرے پاؤ لو ، سگلے معاشرہ اوپر روشنی اللہ طرفین رحمت چی شکلیت رونما زالی ، جماعتو متحرک ، افراد سرگرم ، واضح انی روشن ہدایات دیتلے علماء چی بھر مار عصری تعلیم چی ترقی بام عروج اوپر ، دینی تعلیم چے مقامات بلند اوپر سوزان انی ایزان علمائے دین چی فراوانی ، اللہ چو لاکھ لاکھ شکر و احسان اشے ۔ مگر جیتاں امچے معاشرہ چو اوپر لو پدر ہٹون امیں زرا بتر پلونچی کوشش کرتاؤں ترین تعجب خیز انی افسوسناک پہلو دیختا کہ تیں پورنے زمانہ انی موجودہ زمانہ بتر کم ازکم کویا گری انی بھٹا گری سلسلات کائیں فرق ائیلو نائیں ، صرف ناویں بذلی ، افراد بذلے ، مگر روحانی علاج چے ناوین پورنو سلسلہ باقی اشے کس ، ایتاں نوے نوے انداز طریقے امچے ہاری بتر لا بتر پروان چڑلاہا ، قرآن و سنت چو گہرا علم انی عقیدہ چی پختگی چے تمام ذرائع ، و سائل انی مظاہر مگ کوں آخر اشی کھیکا اشے ؟ (باقی آئندہ ۔۔۔۔۔۔۔۔انشاء اللہ)